tisdag, oktober 03, 2006

Mot Page, Arizona. Och väl framme.

Sov gott i Monticello. "Continental breakfast" ingick i priset, vilken bestod av rostat bröd, marmelad, flingor, kaffe och juice. I den lilla entren. Och flingorna var små ringar i glada färger, såg ut som torrfoder för hundar. Det låg gott om överkörda hjortar på vägen när jag körde tillbaka till Moab, jag hade väl tur i mörkret.
Bokade rum direkt i morse när jag kom tillbaka, ser nu i kväll att det var tur, lyser "NO" lite överallt bland motellen.
Stannade till på ett litet fik, Eclecticafe, i Moab för fika och en lunch-macka att ta med ut bland bergen. Det var bara home baked och giftfritt, tror nog det var lite home grown på baksidan åxå. Alla gick i snickarbyxor, hemmafärgade t-shirts och hästsvans. Peace. Gick inte att få med sig en BLT, för det är lunch, och det serverar dom inte på söndager, men en bagel var helt OK. Vad är skillnaden på en macka och en macka?? Jag frågade inte, kände att det inte var nån ide.
Traskade runt i ökenvärmen, höll på att gå åt. Men det är vackert.


Japaner, japaner, japaner.



Självporträtt. Skuggan iallafall.


Det är långt till kanten.



Och här borta skjuter dom skolbarn snart dagligen. Vad säga??


Passerade Monticello på vägen söderut, sista kilometrarna fram enbart driven av bensinångorna, hade förståss glömt tanka på morronen. Rullar in på bensinstationen. Bensinen slut. Tar mej till nästa mack, bensinen slut. Tredje macken fanns det soppa hos, hade nog inte kommit mycke längre. Såg en fjärde mack en bit längre fram, allt detta i en stad med några hundra invånare. Men det mesta är ju uppbyggt på att man åker bil. Så varför inte?


Stannade till på ett cafe/restaurang för en kopp eftermiddagskaffe. Följande historia utspelade sig.
Servitrisen kommer med en meny.
- Jag vill ha en kopp kaffe och en muffins.
- Vi har inga muffins. Och så försvann hon till ett, kanske bättre, iallafall annat, bord. Efter ett tag kommer en servitör, då har jag kollat menyn och hittat ett tiotal efterrätter.
- Jag tar en kopp kafe och en bit äppelpaj.
- Vill du ha den varm?
- OK, det låter bra. Han kommer tillbaka efter en stund.
- Tyvär, äppelpajen är slut. Vis av erfarenhet så frågar jag:
- Vilka av dom här efterrätterna har du kvar av?
- Dom är alla slut.
Åkte vidare.


Blev lite kyckling-sugen. Testade Kentucky Fried Chicken för första gången. Drive-through. Lika bra att börja med en färdig meny, man känner ju inte till alla alternativ och val. Combo hette det hos KFC. Välja vilken dricka man vill ha borde man klara enkelt. Klart.
Men så enkelt var det ju inte.
Efter ett tiotal val med en sprakande högtare som pratade nån form av mexikansk engelska i auktionsförättarhastighet så var jag iallafall välkommen fram att betala. Om jag fick vad jag beställde vet jag inte. Eller vad jag beställde. Men det var rätt gott.




TISDAG

Vilodag med sentimentala, moraliskt uppbyggande amerikanska tv-långfilmer och dag-shower på kabel-tv. Upptäckt CMT. Samma som MTV, men för rednecks. "Pimp my ride" är "Trick my truck". Med lastbilar och långtradarchaffisar. Tatuerade stubbhåriga grabbar med kortbyxor och pipskägg bygger om lastbilar. Underbart. Återigen missat den nya tidszonen, en timme fel. Missade även "Deluxe continental breakfast" på motellet, ska bli spännande att se imorron vad det kan vara för gott.
Lite nytta blev gjort iallafall, besökte WalMart, tog ut pengar och handlade grejer att serva kameran med. Rengörning, var så mycke damm i den att jag såg nästan ingen skillnad mellan att skaka ur skon eller kameran. Kanske lite överdrivet, men bilderna är rejält prickiga pga allt damm på sensorn. Men med ett par kvällar i photoshop så ska det väl gå att få till dom åxå. Och nu är sensorn dammfri. Köpte samlingsplatta med Lynyrd Skynyrd, passar fint i sydstaterna. Regnade faktiskt tio minuter i morse här i öknen.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej där.

Efterlyser lite bilder på riktigt feta rednecks, eller finns de bara i Houston?
Servicen verkar vara knepig därborta,du skulle ha tagit med mackor hemifrån. Här firas kanelbullens dag idag, och julmusten har börjat säljas redan. Jocke och Nicke är i Brasilien i 12 dagar och avd är snart helt tom på folk. /ToJ

onsdag, oktober 04, 2006 10:47:00 fm

 
Blogger rob said...

Ja, servicen är lite knepig. Beställde en hamburgare och en läsk förut som lunch, men fick se på beställningen när jag väntade att det var med pomme åxå. Sa till att jag ville ha dom pengarna tillbaka. Tog nog en kvart iallafall med inkallning av managern. Inga egna beslut av jonen inte. Fick pengarna under protest när jag ätit klart och var på väg ut.
Och det är generellt skitigt på alla restauranger, mat på golvet i köken, skit, kartonger, allt möjligt bara ligger och skräpar. Och service-ovilliga mexikaner överallt.

torsdag, oktober 05, 2006 4:23:00 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home