fredag, oktober 13, 2006

Oregons kust. Och lite turer inåt landet.

Onsdag 11/10

Rullar på uppåt utmed kusten. Testar en tredje chowder i Winchester Bay, där jag åxå bor. Trinidad fortfarande i topp på chowder-toppen. Ska ta mej lite inåt landet i morron.
Lunchar på ett pancake-hak, man kan få swedish pancakes. Med lingon. Frågar vad dom där svenska är för nåt, dom är "really really thin". Testar inte.
Blues brothers på TV, det var länge sen.


The Crazy Norwegians.

----------------------------------------------------------------

Torsdag och Broarna i Lane county, 12/10


Känner mej lite som Clintan när jag fotar broar med tak. Hittar dock ingen övergiven hemmafru. Men det är en som tittar väldigt länge när hon passerar, mnjaa.

Tillbringar en och en halv timme, i och omkring, en vägkorsning utanför Eugene. Försöker byta från Hgw5 till Hgw126, vilket visar sig vara en inte alltför enkel uppgift. Varv efter varv i labyrinterna. Finns inga skyltar som går att följa. Hittar jag en som pekar "126 West" som är precis dit jag ska, och svänger ditåt, så finns det direkt en ny uppdelning på minst fyra riktningar. Varav ingen heter "126 West". Dom brukar heta nåt namn och typ Road, Lane, Roadway eller nåt liknande, gärna ett Memorial åxå. Vågar mej inte riktigt på taktiken att följa den skylt jag ser tills jag hittar en ny, det kan fungera, ibland kan det vara kilometrar och mil tills nästa. Men ibland så har man helt enkelt åkt i för tät trafik och missat den lilla texten på asfalten precis i korsningen, eller så har den lilla skylten bredvid vägen täckts av en lastbil i rätt ögonblick. Då är det lång väg tillbaks. Det är som en stor happening. Eller twilight zone.

Till sist hittar jag skyltar som visar att jag är på rätt väg. Har redan åkt där två gånger, men inte sett skyltarna då. Stannar och tankar, bjuder mej själv på en liten påse gourmet-jordnötter. Smakar ungefär som dom där "no-name" på kilo-påse i lågprisaffärerna hemma. Eldorado. Men med en munfull peanuts nedsköljt av lite pepsi light och "The road to Gila Bend" med Los Lobos i stereon så återvänder livsandarna. Så sakterliga.

Åter till havet. Sjölejon och clam showder. Bor i Yachats. Blir erbjuden, på motellet, ett dyrare rum med havsutsikt, nöjer mej med det billigare med mountain view. Dimman ligger så tät på kvällen att knappt bilen syns utanför fönstret. Första motellet som har persienner. Såg ett snickarprogram på tv häromveckan, dom bytte ut en ytterdörr i köket till en med fönster. Fönstret hade mini-persienner, en toppnyhet, som fick plats MELLAN glasrutorna! ÄNDÅ gick det att både vrida och hissa upp/ned persienerna! Påpekades flera gånger att nu var det slut med att barnen och hunden rev ned persiennerna. Det är inte bara bilkonstruktion som dom ligger 50 år efter med här borta . . .


Såg på nyheterna att jag missat en jordbävning, den var ju precis där jag var. Söder om Portland, Salem nånstans. Kände inget. Men den var visst väldigt liten.


Frukostmacka hos Grodmagen.

----------------------------------------------------------------


Fredag den trettonde.

Dom lovar dåligt väder vid kusten, och längre inåt landet åxå, men lite senare i helgen. Bestämmer mej för att lämna kusten. Det blir Mount Hood och Timberline Lodge i Oregon.
Verklighetens Overlook Hotel från Shining, Stanley Kubrick's klassiker med Jack Nicholson och Shelley Duvall. Hotellets exteriör iallafall. Interiörerna är filmade i studio i England. Filmens lounge är inspirerad av lounge'n i Awhanee Hotel i Yosemite National Park i Californien. Men det kom jag ju inte ihåg när jag var där. Vägen fram i början av filmen är från Glacier National Park i Montana, tyvär så var ju vägen delvis avstängd när jag var där, men en bild på Saint Mary Lake fick jag med iallafall. Och exteriörerna är studiobyggen.


2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ååå så fina bilder!!!
Blir också sugen på clam chowder. Den bästa jag ätit var på Long Island, NY på 80-talet:) Har ju investerat i en slovensk kokbok (dock på engelska) så ska leka lite med den tror jag.
Här i det lilla landet är det grått med varmt. De har lovat sol men den lyser med sin frånvaro. För övrigt är det status quo.

Kramar

lördag, oktober 14, 2006 10:34:00 fm

 
Blogger rob said...

Då skulle du se det i verlkigheten! Inga husaffärer ännu alltså? Du får ta och testa fram ett bra chowder-recept tycker jag. Skulle jag kunna vara intresserad av isåfall. Kollade lite på nätet, finns inget "riktigt" recept, skiftar en hel del beroende på plats och person verkar det som.
Kram!

lördag, oktober 14, 2006 6:38:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home